De Sportvasten kuur

Mensen die aan Sportvasten willen deelnemen, dienen zich terdege voor te bereiden. Dat begint met het plannen van een aantal dagen waarin er minder of niet gewerkt wordt 

  • De sportvasten kuur begint met 3 afbouwdagen, waarin de deelnemer langzaam zijn voeding afbouwt en al begint met de supplementen. Hij/zij krijgt een exact schema voor voeding, training en suppletie. Tijdens de sportvasten kuur bestaat de training uit een matige tot redelijk intensieve cardio-training van ca. 30 minuten. Dit is steeds dezelfde training, bijvoorbeeld hardlopen, trainen op een crosstrainer of trainingsfiets, zodat van één of meerdere grote spiergroepen de glycogeenvoorraad wordt opgemaakt. 
  • Na de afbouwdagen begint het zwaarste deel, de 3 sapdagen. In deze dagen vindt de metabole switch plaats(omschakeling van suiker- naar vetverbranding; dit wordt getest middels urinestrips) . Tijdens de sapdagen kan men beter niet of niet te hard werken.
  • In de afsluitende opbouwdagen bouwt men langzaam de voeding weer op. Belangrijk is dat de deelnemer in die 10 dagen zich precies aan het protocol houdt. Tijdens de kuur kan er ook dagelijks een logboek bijgehouden te worden.

Na de sportvasten kuur is het heel belangrijk om gezond en uitgebalanceerd te eten en te blijven sporten. Alleen dan heeft de kuur eigenlijk zin, omdat je lichaam dan doorgaat met vet verbranden. De Sportvasten-Coach kan hierin adviseren.

Resultaat

Tijdens de sportvasten kuur verliezen de deelnemers gemiddeld 3-6 kg (soms zelfs meer) waarvan twee-derde vet is (de rest is vocht en darminhoud). Bij correcte opbouw en blijvend sporten na de kuur blijft dit gewicht weg en kan men nog verder afvallen vanwege de hogere verbranding. Daarnaast verdwijnt bij sportvasten met name het abdominale-, oftewel buikvet, het punt waar de meeste mensen moeite mee hebben.

In uitzonderlijke gevallen maak je in de eerste sportvasten kuur niet de metabole switch, je hebt dan een tweede kuur nodig na 4 tot 6 weken. Dit kan met name voorkomen bij vrouwen met overgewicht die jarenlang hebben gejojood of die jarenlang op een verkeerd voedingspatroon van veel suikers en vetten hebben gezeten.

 

Een ander, maar veel ingewikkelder, proces is dat door sportvasten het lichaam stressbestendiger wordt. Tijdens de sportvasten kuur worden genen geactiveerd die het lichaam belastbaarder maken tegen gifstoffen, psychische stress, kou en warmte, langdurige lichamelijke inspanning en weinig slaap. Deze genen, ook wel anti-aging genen genoemd, maken mensen dus ook gezonder.

Sportvasten levert je een enorme gezondheidswinst op en een lager risico op vrijwel alle Westerse ziektebeelden. De suikerstofwisseling verbetert, het cholesterol daalt, de bloeddruk daalt in veel gevallen, allergieën kunnen verbeteren, de stemming wordt beter en uiteraard krijgt of handhaaft men een gezonder gewicht.

 

Er is een continue evaluatie van deze gezondheidseffecten en indien men een persoonlijke interesse heeft in bijvoorbeeld het cholesterolgehalte kan een Sportvasten-Coach bloedonderzoek voor en na de sportvasten kuur verrichten.

De ervaringen van de coaches die met sportvasten werken zijn zeer positief. Het aantal coaches, therapeuten en (top) sportbegeleiders die met sportvasten willen starten neemt toe. Inmiddels is op vele locaties door heel Nederland de sportvasten kuur te volgen.

 

Michiel Wiegman

Professional Coaching in (top)sport, lifestyle, training & sportvasten.

Locatie: Megafitness Delft, Schieweg 89-a (t.o. Makro)

Email: info@megafitness.nl